AKTYWNA REDUKCJA HAŁASU W SAMOCHODZIE OSOBOWYM. NA CZYM POLEGA?
Wyciszanie samochodów to ostatnio niezwykle poczytny temat, który budzi coraz większe zainteresowanie kierowców. Redukcja hałasu to aktualnie szczególnie ciekawy temat dyskusji i rozmów na imprezach czy forach motoryzacyjnych. Bardzo duże zaciekawienie budzą najnowsze badania i dokonania nad aktywnymi systemami redukcji hałasu, który być może już niedługo staną się standardem w pojazdach osobowych na naszych drogach. Na czym jednak polega aktywna redukcja hałasu?
Aktywna walka z hałasem
Aktualnie większość rozwiązań mających na celu wygłuszenie wnętrza auta ma charakter pasywny, polegający na uszczelnieniu nadwozia oraz zastosowaniu dodatkowych materiałów pochłaniających drgania. Metody tego typu są skuteczne, ale w dobie rozwoju technologicznego opracowywane są coraz bardziej efektywne systemy, mające na celu zapewnienie kierowcom maksymalnego komfortu. Pasywne systemy wygłuszające mają tę wadę, że nie są w stanie dopasowywać się na bieżąco do rodzaju i natężenia hałasu, po prostu niwelując wibracje z zewnątrz. Innowacyjne technologie opracowywane również w Polsce mają to całkowicie zmienić.
Nad systemem aktywnej redukcji hałasu pracują między innymi naukowcy z Pracowni Aktywnych Metod Redukcji Hałasu CIOP-PIB – celem ich badań nie jest co prawda, stricte technologia przeznaczona dla samochodów osobowych, ale w przyszłości może zostać ona z powodzeniem wykorzystywana również do takich zadań. Na czym jednak polega skuteczność aktywnej metody wyciszania?
Dźwięk kontra dźwięk
Rozwiązania zastosowane w aktywnych systemach redukcji hałasu mogą potwierdzić, że w powiedzeniu „czym się strułeś tym się lecz” jest ziarno prawdy. Zjawisko wykorzystywane do zmniejszania hałasu znane jest od dawna i polega na zastosowaniu fali dźwiękowej o przeciwstawnej fazie, która tłumi i wycisza oryginalne źródło dźwięku. Jeżeli w kabinie pojazdu emitowany będzie dźwięk, który posiada identyczną amplitudę oraz częstotliwość, ale w miejscu maksimum fali posiadać będzie przeciwstawne minimum to uzyskamy efekt wygaszenia. Hałas nie jest jednak zwykle stały – jadąc ulicą mijamy różne pojazdy, tłoczne ulice, jadące na sygnale karetki. Aby system był możliwy do wykorzystania w samochodach osobowych, konieczne jest opracowanie bardzo skomplikowanego systemu analizy dźwięku, który na bieżąco będzie sterował generatorem dźwięku i odpowiednio dopasowywał fazę fal do aktualnych warunków.
Kiedy możemy spodziewać się upowszechnienia aktywnych systemów walki z hałasem?
Trudno dokładnie powiedzieć, kiedy podobne urządzenia wejdą do masowej produkcji – na razie stosowane są tylko w
niektórych miejscach i raczej nie mają jeszcze możliwości, które pozwalają na swobodny montaż w autach. Jednak rozwój technologii jest aktualnie tak szybki, że pierwszych takich systemów możemy spodziewać się już za kilka lat – jaka będzie ich cena i skuteczność, pokaże niestety dopiero czas.