DOPUSZCZALNA GŁOŚNOŚĆ SAMOCHODU
Niektórzy kochają jeździć wygodnie cichymi samochodami – są też tacy, którzy uważają, że jedynie głośny silnik stanowi o prawdziwej wartości pojazdu. Gusta są różne, ale emisja hałasu przez pojazd nie jest kwestią dowolnego wyboru kierowcy – normy dotyczące jego poziomu są bardzo szczegółowo opisane w polskim prawie i nieprzestrzeganie ich może skończyć się słonym mandatem. Posiadacze samochodów z ogromnymi silnikami oraz właściciele starzejących się aut muszą mieć to na uwadze i dokładnie sprawdzić czy ich pojazd mieści się w narzuconych przez prawo ramach.
Norma hałasu zależna od rodzaju silnika
Rodzaj silnika jest wyznacznikiem tego, jak głośny może być konkretny pojazd. Różnice pomiędzy poszczególnymi typami nie są jednak duże i miłośnicy ryku potężnych silników nie znajdą tutaj raczej żadnych kruczków pozwalających im na ominięcie rygorystycznych norm. Jak wygląda to w praktyce?
Właściciele samochodów z silnikami z zapłonem iskrowym nie mogą legalnie poruszać się pojazdem, który generuje hałas powyżej 93 decybeli. Na nieco więcej pozwolić mogą sobie posiadacze samochodów z napędem wysokoprężnym, w przypadku których emisja dźwięku może sięgać do 96 decybeli. Normy nie omijają także fanów jednośladów – motocyklista jeżdżący maszyną z silnikiem o pojemności mniejszej niż 125 cm3 musi zmieścić się w przedziale do 94 decybeli, a pasjonat mocniejszych motorów może pozwolić sobie na dwa decybele więcej. W przypadku aut o masie do 3,5 tony, nie będących autami osobowymi normy są nieco wyższe – dla zapłonu iskrowego: 93 decybele, a dla silników wysokoprężnych: 102 decybele. Inne pojazdy samochodowe według prawa nie mogą przekraczać 98 (silnik benzynowy) lub 108 decybeli (silnik diesla).
Co grozi za zbyt głośny wydech?
Badanie poziomu hałasu może być dla posiadacza zdezelowanego auta lub fana przebitego wydechu dość niemiłą i kosztowną niespodzianką. Jeżeli w czasie kontroli funkcjonariusz policji stwierdzi, że dopuszczalne normy zostały przekroczone może wystawić kierującemu mandat w wysokości nawet 300 złotych. Regulują to przepisu Kodeksu Drogowego Art.60.ust.2 pkt. 2, gdzie mowa jest o używaniu pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem. To jednak nie wszystkie sankcje jakie mogą być wynikiem posiadania auta ze zbyt głośnym wydechem – w szczególnych przypadkach policjant może również zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Jego odzyskanie wymaga przeprowadzenie adekwatnych napraw i ponowne przejście kontroli głośności.
Jak Policja bada poziom głośności pojazdu?
Aby pomiar wykonany w czasie kontroli był ważny, musi być wykonany na otwartym obszarze, na nawierzchni o wysokich parametrach odbijania dźwięku. Może być to droga asfaltowa, betonowa lub wykonana z innego materiału utwardzonego – nigdy na drodze gruntowej. Dodatkowo musi być to pozioma powierzchnia płaska, w formie prostokąta, którego krawędzie okalają pojazd w odległości minimum 3 metrów. Urządzenie pomiarowe przystawia się do końcówki rury wydechowej na odległość nie mniejszą nić 20 centymetrów i przeprowadza się trzy kolejne pomiary. Aby wynik był ważny, wynik każdego z nich nie może różnić się o pozostałych o wartość większą niż 2 decybele.