JAK WYCISZYĆ KOMORĘ SILNIKA?
Wyciszenie komory silnika to coraz częściej przeprowadzany zabieg, który pomaga osiągnąć wyższy komfort prowadzenia i uniknąć negatywnych skutków nadmiernego wystawienia na głośny dźwięk. Wyciszenie komory silnika do tej pory przeprowadzali głównie posiadacze aut po tuningu, które wyposażone były w potężne, niezwykle głośne silniki o dużej mocy – niemniej coraz częściej tym zagadnieniem interesują się również zwykli kierowcy, którzy pragną nieco przyjemniej i wygodniej korzystać z uroków posiadania własnego auta.
Wyciszenie komory silnika – na czym polega?
Redukcja hałasu silnika polega zwykle na wytłumieniu grodzi silnika oraz maski pojazdu. Specjalne maty na masce silnika aktualnie coraz częściej pojawiają się fabrycznie w autach z napędem wysokoprężnym i wyższej klasy samochodach z silnikami benzynowymi. Specjalne maty służące do wygłuszania grodzi i maski mają to samo zadanie – przechwycić i stłumić wibracje generowane przez jednostkę napędową, nie dopuszczając do przenoszenia się głośnych dźwięków do wnętrz kabiny kierowcy. W teorii jest to rozwiązanie stosunkowo proste, ale każdy kto miał do czynienia z akustyką wie, że ilość zmiennych, które trzeba brać pod uwagę przy wygłuszaniu pojazdu jest ogromna.
Czym wytłumić komorę silnika?
W sklepach motoryzacyjnych oraz na popularnych portalach aukcyjnych można nabyć specjalne maty wykonane z materiałów tłumiących drgania, przeznaczonych specjalnie do tego typu zadań. Ich cena jest zróżnicowana i w głównej mierze zależy od jakości oraz charakterystyki konkretnego materiału. Najtańsze maty butylowe czy bitumiczne można dostać już za kilkanaście złotych, ale za profesjonalną piankę pod maskę przyjdzie zapłacić nam już znacznie wyższe sumy. Nie bez znaczenia jest tutaj również grubość materiału wykorzystanego do wygłuszenia – nie można liczyć, że cienka, tania mata kupiona okazyjnie w sieci zmieni znacząco poziom hałasu dobiegającego z komory silnika.
Do wygłuszania silników nie można stosować materiałów do tego nie przeznaczonych – nie sprawdzi się tutaj dowolna pianka czy materiały stosowane do poprawy warunków akustycznych w studiach nagraniowych. Spowodowane jest to specyficznymi warunkami pracy, na które musi być odporny materiał. Temperatura wewnątrz komory silnika jest bardzo wysoka i wiele tworzyw po prostu nie wytrzyma takiego upału. Zwykłe pianki mogą wysychać lub nawet topić się pod wpływem żaru bijącego z rozgrzanej jednostki napędowej. Dlatego też większość materiałów do wyciszania komór silnika posiada specjalny izolator w postaci folii aluminiowej.
Wyciszenie komory silnika – samemu czy w warsztacie?
Chęć redukcji kosztów skłania wielu kierowców do samodzielnego wygłuszenia komory silnika. Nie zawsze jest to rozwiązanie dobre – pomimo tego, że cała czynność polega w sumie jedynie na wyłożeniu grodzi i maski specjalnym materiałem, to jest to zadanie dość trudne. Osoby z dużymi zdolnościami manualnymi i odpowiednim doświadczeniem mogą podjąć się tego zadania samodzielnie, zachowując wysoką skuteczność oraz estetykę wykonania. Pozostali powinni zdać się na fachowca – rzetelnie założone wygłuszenie nie tylko będzie efektywnie tłumić hałas, ale również będzie gwarancją trwałości takiego rozwiązania i eleganckiego wykończenia.