OD CZEGO ZALEŻY GŁOŚNOŚĆ SAMOCHODU?
Wielu mężczyzn kocha dźwięk potężnych silników i miarową, melodyjną pracę tłoków w sportowych autach lub klasycznych samochodach. Nie każdy hałas jest jednak miły dla ucha kierowcy – czasami głośniejsza praca silnika zdradza pewne problemy, które nie wróżą nic dobrego. Co w praktyce wpływa na głośność samochodu oraz powstawanie hałasu w aucie?
Od czego zależy poziom hałasu w aucie?
Czynników wpływających na głośność auta jest wiele. Każdy samochód posiada swoją własną specyfikę, zależną od konkretnej konstrukcji, mocy silnika, jego typu, położenia, rodzaju izolacji czy wieku. Niebagatelny wpływ na generowanie hałasu ma także budowa i rodzaj układu wydechowego oraz jakość i stopień zużycia niektórych istotnych elementów mechanicznych. Niektóre samochody są głośne już z natury, ale powodem do zmartwień bywa zwykle podniesienie się hałasu podczas pracy – to zwykle oznaka pewnych problemów lub postępujących uszkodzeń w konstrukcji auta.
Hałas nie tylko z silnika
Głośna praca samochodu nie musi być związana bezpośrednio z silnikiem auta. Pojawianie się pewnych niepokojących dźwięków bywa związane z poluzowanymi czy niedokręconymi elementami układu przeniesienia napędu, przekładni czy podwozia. Dość częstym problemem może okazać się na przykład poluzowanie śrub mocujących elementy układu wydechowego, co sprawia, że niespodziewanie podnosi się głośność pracy samochodu. Niepokojące dźwięki bywają też spowodowane zużyciem trzpieni, łożysk lub tulei – w tym wypadku zwykle wystarczy wymiana konkretnego elementu. Doświadczony kierowca zwykle jest w stanie zlokalizować – przynajmniej z grubsza – źródło hałasu, ale czasami do określenia przyczyn powstawania głośnych dźwięków wymagana jest wizyta w warsztacie.
Głośno pracujący silnik
Głośniejsza praca silnika może oznaczać, że jednostka napędowa ma pewne problemy techniczne. Czasami może chodzić o błahostkę i niejednokrotnie źródłem kłopotu okazuje się zapchany filtr lub zużyta uszczelka. Bywa też, że z samym silnikiem jest wszystko w porządku, ale zużyciu uległa konstrukcja mająca na celu tłumienie jego drgań. Nic nie jest wieczne i poduszki zamontowane pod jednostką napędową zaczynają się zużywać, sprawiając, że wibracje zaczynają przenosić się mocniej na ramę auta, powodując wzrost głośności. Takie uszkodzenie zwykle objawią się nieregularnym dudnieniem, które nie ma związku z określoną prędkością czy zakresem obrotów silnika.
Czynników odpowiedzialnych za głośność auta jest bardzo dużo i zwiększenie hałasu może mieć setki przyczyn. Nie warto jednak bagatelizować żadnej z nich – czasami w grę wchodzi banalne obluzowanie połączeń, które można naprawić od ręki z pomocą klucza czy śrubokręta, ale zdarza się, że hałas jest spowodowany awarią istotnej części lub podzespołu, co może skończyć się wypadkiem lub kosztowną naprawą.