WIEK AUTA A HAŁAS
Ludzie z wiekiem zwykle stają się spokojniejsi i bardziej wyciszeni – z samochodami jest odwrotnie. Starzejące się auta zaczynają być głośne i coraz bardziej agresywnie atakują kierowcę hałasem, pojawiającymi się niespodziewanie dźwiękami, stukaniem i dudnieniem. Skąd jednak biorą się takie problemy i co bezpośrednio wpływa na zwiększanie się poziomu hałasu w starszych autach?
Źródła hałasu w samochodzie
Pracujący silnik to nie jedyne źródło dźwięku w aucie – samochód to maszyna pełna ruchomych części i elementów, które poddawane są różnym przeciążeniom, naciskowi czy tarciu. Poza jednostką napędową, głównymi emitentami hałasów są łożyska, opony, układ wydechowy czy wszelkiego rodzaju połączenia i przeguby. Czas nie jest litościwy dla niczego – z czasem śruby się luzują, amortyzatory tracą swoje właściwości, a niektóre z elementów przestają spełniać swoje zadania. To właśnie głównie te przyczyny są odpowiedzialne za wzrost głośności auta – zużycie silnika ma tutaj stosunkowo nieduży wpływ na ogólny komfort akustyczny kierowcy. Liczba elementów, które mogą być przyczyną wzrostu głośności jest ogromna i znalezienie wszystkich przyczyn powstawania nieprzyjemnych dźwięków bywa bardzo trudne i wymaga kompleksowego przeglądu auta.
Zaniedbania główną przyczyną problemów?
Jednym z najważniejszych czynników odpowiedzialnych za wzrost głośności samochodu nie jest jednak sam wiek auta, ale oszczędności na serwisowaniu pojazdu. Naprawy zwykle przeprowadzamy dopiero w sytuacjach, gdy stan pojazdu nie pozwala już na dłuższe ignorowanie problemu. Chęć unikania kosztów powoduje, że po polskich drogach jeździ mnóstwo głośnych samochodów z nadwyrężonymi łożyskami, uszkodzonymi elementami układu wydechowego czy piszczącymi paskami. Nawet jeżeli polski kierowca już zdecyduje się na wymianę hałasującego elementu, to bardzo często znowu górę bierze aspekt ekonomiczny i wykorzystywane są do tego celu najtańsze zamienniki. To zaś nie przekłada się wcale na minimalizację hałasu – marnej jakości tłumik może okazać się równie głośny co zużyty oryginał. Brak dbałości dotyczy także mniej ważnych części nadwozia, takich jak uszczelki – hałas w aucie nie jest czasami wynikiem faktycznego podniesienia się natężenia dźwięku generowanego przez pojazd, ale spowodowany jest słabszym wygłuszeniem wnętrza kabiny kierowcy, co sprawia, że auto wydaje się być głośniejsze.
Brak wiedzy i złe wybory
Jednym z grzechów głównych, które sprawiają, że kierowcy skazują się na głośne auta, jest brak odpowiedniej wiedzy. Jedynie niewielki ułamek posiadaczy aut zwraca uwagę na taki parametr jak chociażby głośność opon. A nie jest to sprawa marginalna – hałas generowany przez ogumienie ma bardzo duży wpływ na ogólną głośność pojazdu. W czasach, gdy wszelkie dane podawane są nam na produktach, w sieci i prasie, brak elementarnej wiedzy źle świadczy o właścicielu pojazdu. Warto zatem poświęcić odrobinę czasu i dokładnie sprawdzić, w jakim stanie jest samochód, jakie elementy wymagają wymiany i czy przypadkiem nie powinniśmy udać się do profesjonalnego warsztatu, w którym fachowiec oceni faktyczne problemy związane z podniesieniem się głośności auta.